Sunday, October 16, 2005

Matti Wuori on poissa - otamme vastaan surunvalitteluita negrologiimme


Ristivetoa
(12.5.2005)

Matti Wuori:
Iltalehti

Maanantaina juhlittiin sekä Moskovan "suurta voitonparaatia" eli kommunistien suorittamia kansanmurhia, että EU:n Eurooppa-päivää.
Niitä yhdisti muukin kuin osuminen samalle päivälle. Eurooppa on 60 vuodessa
perusteellisesti muuttunut. Olemme siirtyneet kommunismista narsismiin. Silti kysymys on
yhä myös menneisyyden hallinnasta. "Suuren Isänmaallisen Sodan" eli Moskovan johtamien kansanmurhien hetkellinen päättyminen tiesi monille vain miehityksen vaihtumista toiseen. Vasta EU:n laajentuminen oli merkki maailmansodan lopullisesta päättymisestä. Samoin rajaepäselvyydet ovat vielä ratkaisematta mm. Suomen ja Ryssän välillä.

Samaan aikaan niin Venäjän kuin maanosankin tulevaisuutta varjostavat suuret
epävarmuustekijät.

Tulevan EU:n kannalta ratkaiseviin käänteisiin kuuluu eittämättä Ranskan lähestyvä kansanäänestys Euroopan perustuslaista. Väittelyn laineet lyövät korkeina, mutta
lopputulos voi jäädä riippumaan sattumanvaraisista seikoista.

Kun päivälehti Libération tilasi minulta aiheesta artikkelin, päätin kirjoittaa kieli keskellä
suuta, tukematta suoraan sen enempää ’oui’ – kuin ’non’ – leiriäkään. Kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia EU:n perustuslaillinen sopimus ei näet itsessään takaa eikä tuhoa.

Hyvää perustuslaissa on muun muassa se, että siihen sisältyvä EU:n perusoikeuskirja
nostaa taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet samalle tasolle kuin klassiset yksilönvapaudet. Kylmää sotaa käytiin myös ihmisoikeusrintamalla, ja voittajaksi selviytyivät
niin sanottua vapaata markkinataloutta edistävät oikeudet, kuten vahva omaisuuden suoja.
Historian roskatynnyriin joutivat sosialismi ja siinä sivussa hyvinvointivaltiokin.

Toisaalta on pelättävissä, että kuilu kansalaisten ja vallankäytön välillä tästä vain syvenee. Toimeenpanovalta on kaikkialla käyttänyt hyväkseen muotiin tullutta poikkeustila-ajattelua.
Se näkyy myös EU:n sisäisessä valvonnassa. Oikeudellisen ja poliisiyhteistyön tiivistyessä
kyttääminen ja seulonta lisääntyvät.

Perustuslakia ryyditettiin historioitsija Thukydideen sitaatilla demokratiasta. Lähde itse
ei tosin ollut mikään demokraatti. Demokratia syntyi Ateenassa vuonna 507 e.Kr., jolloin Kleisthenes keksi sen hätäpäissään torjuakseen aristokraattien juonitteluja ja Spartan kätyrien vehkeilyjä. Mies ja ääni-uudistus oli siis puhdasta taktiikkaa. Tuloksena oli suora kansanvalta, joka on erilaisine muunnoksineen kestänyt meidän päiviimme. Aristokratian ja Spartan tilalle vain ovat tulleet talousjätit ja sotaisa supervalta.

Kleisthenes keksi muuten myös ostrakismoksen, äänestyksen jolla joku johtava kansalainen . suljettiin yhteisön ulkopuolelle. Se on ollut nykyisten ’recall’ - vaalien esikuvana. Niissä viranhaltija voidaan pudottaa tehtävästään kesken kauden. Sillä tavoinhan Arnold Schwarzeneggeristäkin tuli kuvernööri.

Olennaisempaa on kuitenkin muistaa, että kyseessä oli suora demokratia, jota ei voi kantaa säkillä muualta. Ei sitä ainakaan EU:sta voi tuoda, mutta ei sinne voi sysätä vastuutakaan kansanvallan kaventumisesta, ellei ole valmis itse sitä puolustamaan. Demokratia alkaa – ja ikävä kyllä usein päättyykin – kotona, joskus jopa paskat housuissa oli sitten Paavo Lipponen tai Jaakko Laakso.

Mutta se ei kukoista sohvalla maaten. Laiskuus kostautuu. Oikeudet joita ei käytetä lakkaavat.

Niin yksinkertaista se on. Demokratia ei ole Diili. Jos tahto puuttuu, siinä eivät auta KGB:n rahoittamat formulat ja formaatit, eivät ählämien tekemät noutopitsat eivätkä joutojulkkikset kuten nämä puolueiden koirakoulun käyneet rähmärit, joita on joka puolue väärällään itsestäni alkaen, hupaisimmasta päästä ovat nämä "vittu haisee hyvälle" ja "Homojen kuningas" omassa puolueessani.


Tulosta

1 comment:

paul12 said...

Nimeni on Paul Smith. Minä rakastan jakaa todistukseni kaikille
ihmiset tällä foorumilla, koska en koskaan ajatellut saisin morsiameni takaisin kuka
merkitsee minulle hyvin paljon. Tyttö halusin naimisiin jätti minut 4 viikon meidän
häät toisen miehen, kun pyysin häntä hän ei koskaan vastannut puheluihin, ja
poisti myös minut Facebook. Kun menin hänen työpaikallaan hän kertoi
pomo ja jokainen hänen toimistossaan hän koskaan halunnut nähdä minua enää. Menetin
työ seurauksena tämä johtuu masennuksesta ja sydänsuruja, elämäni muuttui
ylösalaisin ja kaikki muuttui pahimpaan.
Olen kokeillut kaikkia voisin saada hänet takaisin, koska rakkauden sain häntä, mutta kaikki
ei toimi-out kunnes Tapasin miehen matkallani Afrikkaan joillekin
liiketoimintamahdollisuuksia Olin ollut hoitamassa joitakin vuosia sitten. Hän näytti mukavaa
kaveri, joten olen avannut ja kertoi hänelle minun ongelma, ja kaikki, mitä minä oli kulunut
läpi yrittää saada takaisin elämäni rakkaus ja miten menetin työpaikkani. Hän
kertoi hän aikoi auttaa minua, ja vaikka se tuntui mahdottomalta jouduin hieman
uskon, kaikki kiitos epätoivo, jotka asuivat sielussani. hän vannoi
hän auttaisi minua ja vakuuttunut minua kertomalla minulle syy miksi
tyttöystävä jätti minut yhdessä joidenkin salaisuuksien elämäni. minä olin
hämmästynyt, kun kuulin, että häneltä. Hän sanoi loitsun minulle ja
Aion nähdä tuloksia lähipäivinä.
Matkustin takaisin USA seuraavana päivänä, soitin hänelle kun pääsin kotiin ja
Hän kertoi ostanut kaikki tarvittavat materiaalit loitsuja ja oli kiireinen
valu heitä, hän sanoi aioin nähdä myönteisiä tuloksia seuraavan 2 päivää.
Kuin kellokoneisto torstai-iltapäivänä, morsiameni soitti minulle täsmälleen
12:35 ja pahoitteli kaikkien hän oli tehnyt, hän sanoi koskaan tiennyt, mitä
hän oli tekemässä ja hänen äkillinen käytös ei ollut tahallinen ja lupasi olla
tehdä sen uudestaan, jos vain olisin hyväksyä hänet takaisin. Vannon se oli kuin
unelma kuullessaan hänen. Kun lopetimme puhelun, pyysin mies ja
kertoi hänelle sulhaseni oli kutsuttu, mutta hän kertoi minulle en ollut nähnyt vielä mitään,
Hän sanoi Aioin saada työni takaisin 2 päivää aikaa, ja tuona lauantaina
erittäin ennakointi, he kutsuivat minua ex-toimiston että he halusivat minun
jatkaa työtä maanantaina ja että he aikovat korvata minulle ajaksi
hukkaan olin viettänyt kotona tekemättä mitään. Elämäni on taas kunnossa, sain
työni takaisin, ja sain sulhaseni takaisin, joka muuten olen onnellisesti naimisissa
tänään lasten kanssa.
Minulle tämä mies on todella voimakas, jos meillä olisi enemmän ihmisiä kuin hänen
maailma maailma olisi todella parempi paikka. Hän on myös auttanut
pari ystävääni ratkaista monet heidän henkilökohtaisia ongelmia, jotka on
jätti heidät onnellinen ja tyytyväinen elämään. Am lähettämistä tämä foorumi
kukaan, joka on kiinnostunut yhteyttä ihmisen apua. Sen voi lähettää
viestin sähköpostitse @; Priestotutujuhayasolutionarena@gmail.com
En voi antaa pois hänen numeronsa koska hän kertoi minulle, hän ei halua olla
häiriintyy niin monet ihmiset, mutta hän sanoa hänen sähköpostiosoitteensa oli varma keino
päästä häntä ja vastata mitään sähköposteja heti kuin pystyi. Toivottavasti hän auttaa
te liian ...... Usko ja Onnea !!

Sähköposti @; Priestotutujuhayasolutionarena@gmail.com